Beatriz Gonzalez artista kolonbiarra “Leopoldina Rosa” erakusketan.

2019/11/06
Zumalakarregi Museoaren aldi baterako azken erakusketak euskal emigrazioa XIX. mendean lantzen du. Aldi berean gaur egungo immigrazioaren fenomenoari ispilu bat jarri diogu. Tartean Euskal Herrira bizitzera etorritako emakume kolonbiar baten testigantza jasotzen dugu, CEAR Euskadi, errefuxiatuei laguntzeko batzordea erakundeak eskuratu diguna. Entzunezko testigantzari irudi bat jarri nahi genion eta Beatriz Gonzálezen “Auras anónimas” artelana ezin aproposagoa iruditu zitzaigun.

“Leopoldina Rosa: gaur egungo istorio bat” aldi baterako erakusketa dago ikusgai Zumalakarregi Museoan. Gaitzat XIX. mendeko euskal emigrazioa du, baina, hasiera hasieratik, egungo immigrazio fenomenoari ispilu bat jartzea erabaki genuen.

Leopoldina Erak

Erakusketaren ikuspegia.

Ispilu hau lortzeko Ikuspegi, Euskal immigrazioaren behatokia izan dugu lagun. Guk euskaldunen XIX. mendeko emigrazioaren ezaugarriak adierazi genizkien, beraiek egungo hainbat eredu proposatzen zizkiguten bitartean. Honela, besteak beste, CEAR Euskadik jasotako kolonbiar errefuxiatu baten testigantza entzun daiteke gure erakusketan. Gure eskerrik beroenak erakunde hauei. Irudirik gabeko lekukotza zenez, Beatriz Gonzalez artistaren lan baten irudia jartzea egokia iruditu zitzaigun.

Artelanaren ikuspegi bat. Laura Jiménezen argazkia.

Artelanak “Auras anónimas” izenburua du eta artista kolonbiarrak Bogotako hilerri bateko hilobiak berrerabiliz osatu zuen 2007 eta 2009 bitartean. Prentsatik ateratako irudien errepikapena du oinarri artelanak eta Kolonbiako gatazka armatuaren biktima anonimoei eskainia da.

 Auras an

Laura Jiménezen argazkia.

Irudia erabiltzeko baimena eskatze arren Gonzalezen ordezkariekin harremanetan jarri ginenean, artelana arriskuan zegoela jakin genuen, izan ere udalak hilobiak eraitsi eta hainbat kafetegi eta jolas leku ezartzeko asmoa zuen. Hona hemen artelanaren defentsan idatzitako testua:

En estos momentos de incertidumbre y polarización...cuando nos preguntamos quien y como se escribirá la historia reciente de Colombia...hay una artista llamada Beatriz González quien desde 1985 lo está haciendo a través de su pintura.
Desde el inicio de su carrera, a principio de los sesenta, ella entiende que su punto de partida proviene de una imagen pre existente. En 1965, a través de su obra icónica. “Los Suicidas del Sisga” descubre que es aun mejor si su fuente proviene de una imagen fotográfica impresa en papel periódico. Desde entonces sus imágenes originan de una noticia. Y en 1985, tras la toma del Palacio de Justicia , ella manifiesta que ya no puede reír sino tan solo llorar.
Desde ahí las imágenes de las que se ocupa son escalofriantes. Fotografías de hechos atroces que el común lector de periódico, pasa inadvertidamente para leer la siguiente noticia. . Ella no. Ella se detiene. La recorta. La dibuja. La pinta. La repite. Acude a la reiteración... Como cuando una madre le repite mil veces a su hijo lo que debe hacer, para que finalmente aprenda la lección. Pero parece que quien no ha aprendido la lección somos nosotros.
Auras anónimas es un capítulo de la historia que no podemos negar, borrar, ni mucho menos ignorar. Las imágenes provienen de fotografías reales. De la guerra. De la memoria que ayudará a construir un mejor país.
No podemos temerle a la verdad ni a nuestro pasado. Eso intenta hacer Auras Anónimas. Recordarnos nuestra realidad.
Auras Anónimas, este Mueble Inmueble de la maestra, ofrece un lugar para el silencio y la contemplación; Le regala un espacio a todas esas Auras Anónimas que nadie pudo sepultar dignamente.
Es parte de nuestra realidad que no podemos negar. Es parte del duelo que debemos hacer. Sin duelo no hay paz, y en estos momentos como dice ella, lo único que nos une como sociedad es el duelo.
Memoria, historia, arquitectura y arte están reunidos acá.
Frente al centro de Memoria paz y reconciliación.
Démosle este regalo al pueblo colombiano. Recibamos esta generosa donación. Enseñémosle que la Contemplación y el entendimiento de nuestra realidad son vitales para que las futuras generaciones entiendan lo que pasó.
Somos privilegiados. Hagamos acá “el parque que casi no existió".... en NY hay una placa con esta frase Esta ubicada en el High line park, un camino abandonado del ferrocarril, que de basurero y reliquia, la sociedad civil por iniciativa propia transformo en parque, y hoy hace parte del nuevo desarrollo urbanístico que activó de manera impresionante esta zona de la cuidad que hoy llaman Hudson Yards.
Hagamos algo similar y mejor.
No lo destruyamos. No lo dejemos caer. No seamos insensibles a nuestra realidad.
Démonos ese gusto y cobijemos esta impactante obra de una de las artistas más importantes en la historia del arte contemporáneo.

 

Auras

Laura Jiménezen argazkia.

Zorionez, jakin berri dugu udalaren proiektua atzera bota dutela eta Kolonbiako Ondarearen Batzordeak babes berezia eskaini diola Beatriz González artistaren lanari.

Bihoazkie hemendik gure eskerrik beroenak, artistari berari eta bere lanaren irudia gure erakusketan egotea erraztu duen Casas Riegner Bogotako arte galeriaren arduradunei.

Beatriz Gonzalez artista kolonbiarra “Leopoldina Rosa” erakusketan.

"Leopoldina Rosa" erakusketaren ikuspegia.